پلاریزه و یو وی و تفاوت ها و کاربردها
نوشته شده توسط : melika

زمانی که خورشید در اوج شدت نورافشانی خود قرار دارد و یا در زمانی که نزدیک سطوحی مثل آب، شیشه و یا برف قرار دارید، شدت تابش نور ورودی به چشم بسیار بیشتر است. چرا که در این صورت گذشته از نور مستقیم، نور بازتاب شده از سطوح مختلف نیز با هم متمرکز می‌شوند و یک تأثیر خیره کننده بر روی چشم ایجاد می‌شود.

عدسی های پلاریزه مجهز به فناوری هستند که فیلترهای خاصی دارند و می‌توانند نور افقی حاصل از اشیای مختلف محیط پیرامون را جذب کنند و از آثار منفی و آزار دهندۀ آنها بر چشم بکاهند. لنزهای پلاریزه می‌توانند بالغ بر ۹۹ درصد از تابش‌های خیره کننده‌ای که از موج تابش نور خورشید ایجاد می‌شوند را فیلتر کنند. معمولاً امروزه عینک‌های آفتابی این فناوری را دارند. در مورد زیان ناشی از تابش‌های خیره کننده، لازم است به این نکته اشاره کنیم که این قبیل پرتوها بر روی توانایی بینایی شما تأثیر منفی دارند. ولی با این حال متأسفانه برخی از افراد فکر می‌کنند عینک آفتابی یک وسیله تفریحی و تزئینی است و به آن به دید یک وسیلۀ پزشکی نگاه نمی‌کنند.

 

پرتوهای مضر کدام هستند؟

معمولاً پرتوهای UV، دارای توانایی گوناگون هستند و به سه دستۀ UVA، UVB، و UVC تقسیم می‌شوند؛ که دو پرتو اول به سطح زمین می‌رسند و پرتوی سوم کاملاً جذب لایه اُزُن می‌شود و هرگز به زمین نمی‌رسد.

 

تفاوت لنزهای پلاریزه و یو وی

توجه داشته باشید که لنزهای محافظت کننده در برابر پرتوهای UV و لنزهای پلاریزه، مکانیزم‌های متفاوتی دارند. در واقع اگر برچسب آنتی UVA و آنتی UVB را بر روی عینک آفتابی مشاهده نکنید، نشان دهندۀ آن است که آنها هیچ محافظتی در برابر این پرتوهای مضر ندارند. پس بهتر است در زمان انتخاب این لنزها خیلی به ظاهر بیرونی خود توجه نکنید. زیرا شما به محافظت ۱۰۰ درصد از بینایی خود نیاز دارید.

همان طور که در بالا اشاره شد، لنزهای پلاریزه، جلوی تابش های نور افقی حاصل از اشیای مختلف محیط پیرامون را می گیرند؛ ولی عینک‌های UV تنها در برابر اشعۀ ماورای بنفش از چشم محافظت به عمل می‌آورند و کاری به پرتوهای انعکاسی افقی ندارند.

 

مزیت‌های عینک پلاریزه

پلاریزه بودن عینک های شما مزیت های قابل توجهی دارد که در این بخش می خواهیم به بررسی این مزیت ها بپردازیم تا شما به صورت دقیق بدانید که عینک پلاریزه ای که روی چشمانتان قرار دارد چه ویزگی هایی دارد.

 

1.عینک پلاریزه به تقویت بینایی کمک می‌کند 

با استفاده از لنزهای پلاریزه، زمانی که در معرض پرتوهای مستقیم خورشید قرار می‌گیرید، چشم شما راحت‌تر فعالیت می‌کند. چرا که شدت نور تنظیم شده‌ای به آن می‌تابد، حتی اگر محیط اطراف شما بسیار روشن و پر نور باشد، باز هم شما آنها را با رنگ‌های اصلی خود خواهید دید. زیرا فقط از پرتوهای مستقیم تابیده شده از اشیا استفاده می‌کنید؛ نه از نورهای افقی.

 

2.لنزهای پلاریزه وضوح و کنتراست بینایی را بهبود می‌بخشند

لنزهای پلاریزه کمک می‌کنند تا کنتراست رنگی بهتری را شاهد باشید. شما با عینک‌های پلاریزه می‌توانید وضوح رنگی و بینایی بهتری داشته باشید. زمانی که از عینک پلاریزه استفاده می‌کنید، سردردهای ناشی از خستگی چشم نیز رفع می‌شوند.

 

3.لنزهای پلاریزه عوارض پرتوهای UVA و UVB را کاهش می‌دهند

نور فرابنفش، آسیب بسیار زیادی برای چشم ها به همراه دارد. زمانی که از لنزهای پلاریزه استفاده می‌کنید، پرتوهای UVA و UVB فیلتر می‌شوند و خطرات ناشی از این پرتوها را برای چشم و حتی ماهیچه‌های دور آن کاهش می‌دهند. همچنین عدسی‌های پلاریزه می‌توانند پرتوهای HEV را نیز جذب کنند.

 

4.عینک‌های پلاریزه و مشاهده بهتر سطح آب

زمانی که در حال فعالیت‌های آبی هستید، عمل فیلترینگ با استفاده از لنز، مشاهده سطح آب را آسان‌تر می‌سازد. چون بازتاب‌های نوری به چشم شما وارد نمی‌شوند و به شما امکان می‌دهند تا در هنگام شنا متوجه باشید که چه چیزی در اطرافتان وجود دارد.

 

5.عینک‌های پلاریزه فشار وارد بر چشم و عضلات پیرامون چشم را کم می‌کنند

با بهره‌گیری از عینک‌های پلاریزه، می‌توانید حجم بسیار زیادی از پرتوهای خیره کنندۀ وارد شده به چشم خود را کاهش دهید و بدین ترتیب از سردردهایی که ناشی از انقباض ماهیچه‌های اطراف چشم، بینی و گونه‌ها هستند، پیشگیری به عمل آورید. قرمزی و تحریک عضلات پیرامون چشم یکی از عوارض جانبی افزایش فشار بر چشم است. لنزهای پلاریزه بار و فشار وارد بر چشم را کاهش می دهند و به آنها امکان می‌دهند که به خوبی فعالیت کنند.

 

6.لنزهای پلاریزه مختص نور نیستند و در سایه هم کارایی خود را حفظ می‌کنند

عینک‌های آفتابی معمولی اگر در سایه استفاده نشوند، تأثیر پرتو فرابنفش بر روی چشم را افزایش می‌دهند. اما زمانی که از یک جفت لنز پلاریزه استفاده می‌کنید، می‌توانید عینک آفتابی خود را همچنان بر روی چشم حفظ کنید.

 

7.عینک‌های پلاریزه در فصل زمستان کارآمدی بیشتری دارند

نه تنها ورزشکاران رشته‌های ورزشی زمستانی، بلکه همه افرادی که در محیط بیرون در فصل زمستان فعالیت می‌کنند، می‌توانند با استفاده از فناوری پلاریزاسیون، پرتوهای UVA و UVB را تا سقف ۸۰ درصد از بین ببرند. استفاده از عینک‌های پلاریزه موجب کاهش درخشش و تابش پرتوهای مضر خورشید به چشم می شوند؛ ضمن آن که به وضوح بالاتر بینایی هم کمک می‌کنند.

 

8.عینک‌های پلاریزه برای همه افراد مفید هستند

میزان آسیب دیدگی چشم همه افراد در برابر پرتوهای UVA، UVB و HEV به یک اندازه نیست؛ ولی استفاده از عینک پلاریزه در همه افراد باعث کاهش سرطان پوست و افزایش کارایی چشم می‌شود. بنابراین اگر از لنزهای پلاریزه استاندارد استفاده می‌کنید، اصلاً نگران روزهای آفتابی نباشید.

 

۹ عینک‌های پلاریزه تنوع رنگی زیبایی به همراه دارند

تمایز رنگی با لنزهای پلاریزه در شرایط مختلف نورپردازی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. به عنوان مثال، لنزهای خاکستری با کاهش کنتراست رنگ به دید بهتر افراد کمک می‌کنند و لنزهای رنگی به رنگ گل رُز، در شرایط نوری گوناگون، تمرکز و کنتراست را افزایش می‌دهند. از لنز زرد برای از بین بردن امواج طیف نور آبی و پیشگیری از خستگی و سردرد استفاده می‌شود. لنزهای خاکستری در تمامی طول موج‌ها، از فیلتراسیون برابری برخوردارند. بنابراین یکی از رایج‌ترین لنزها به شمار می‌روند و در شرایط شدت نور و یا زمانی که هوا کمی ابرناک باشد، موثر هستند. هنگامی که در شرایطی قرار دارید که تابش شدید و درخشان است، لنز سبز رنگ می‌تواند سطح فیلتر بسیار خوبی به همراه داشته باشد.

 

عیوب عینک‌های پلاریزه

1.لنزهای پلاریزه تماشای صفحه‌های LCD را دشوار می‌کنند.

2.عینک‌های پلاریزه، تمایز بین رنگ‌های سفید را با دشواری مواجه می‌کند.

3.عینک‌های پلاریزه گران قیمت هستند

منبع: https://shivacover.com/پلاریزه-و-یو-وی-و-تفاوت-ها-و-کاربردها/

 




:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: